Android vs Windows Mobile Phone vs IOS

Hallo para sahabat blogger kembali lagi ke blog ini, pada kesempatan kali ini saya akan membahas mengenai perbedaan antara tiga operating system pada smartphone yang sekarang sedang booming booming nya.

Sistem Operasi Android
Android merupakan salah satu sistem operasi mobile popular yang di ciptakan oleh syarikat Google. Pengertian Sistem Operasi Android sendiri secara ringkas adalah sebuah sistem operasi berasaskan linux yang di peruntukkan untuk telefon bimbit (smartphone). 

Kelebihan sistem operasi Android sendiri ialah menyediakan platfrom terbuka (open source) bagi para pemaju untuk mencipta pelbagai jutaan aplikasi mereka sendiri yang nanti nya akan dipergunakan untuk berbagai macam peranti bergerak (mobile devices).

Sistem operasi Android dengan versi terbaru adalah Versi 4.0 Ice Cream Sandwich. Adapun Kelebihan dari sistem operasi android versi 4.0 sendri yaitu:
  • Andorid Bean: Perkhidmatan berkongsi (sharing) aplikasi kegemaran, kenalan, muzik, video dan pelbagai jenis format fail.
  • Peningkatan kemampuan pada Text Input (spell checker): Pembetulan kesalahan dan saran kata lebih meningkat melalui kamus default terbaru yang lebih tepat. Android 4.0 menambah spell-checker yangmenempatkan dan menggariskan kesalahan dan menyarankan katakata pengganti. Dengan satu tekanan, anda boleh memilih dari beberapa saran ejaan atau menghapuskan kata yang salah.
  • Meluncur (browsing) di internet lebih cepat: Ini membolehkan anda untuk dapat menguruskan bookmark dari pelbagai jenis pelayar seperti Google Chrome, Firefox, Opera, dan sebagainya dari semua akaun anda, anda juga boleh terus melompat (jump) ke kandungan kegemaran dengan lebih cepat. Lalu anda juga boleh menetapkan keutamaan untuk laman web secara berasingan untuk masing-masing tab browser.
  • New Lock Screen Action: Sistem kunci skrin yang memudahkan anda untuk melakukan aktiviti-aktiviti tanpa perlu membuka kunci skrin. Dari skrin kunci luncurkan, anda boleh melompat secara langsung ke kamera atau masuk terus ke tingkap pemeberitahuan untuk memeriksa mesej. Ketika mendengar muzik, anda bahkan boleh menetapkan trek muzik dan melihat album art.
  • Face Unlock: Andorid 4.0 mengenalkan pendekatan yang sama sekali baru untuk melindungi peranti dan membuat peranti setiap orang lebih peribadi. Dengan ciri-ciri Face Unlock, peranti Android ICS dapat mengenali wajah dan membuka kunci skrin dengan proses pengenalan wajah dari pengguna.
Bagi anda yang ingin tahu mengenai aplikasi apa saja yang boleh dimuat turun (download) dan didapati baik itu secara percuma mahupun berbayar anda boleh berkunjung ke laman rasminya Google Play.

Sistem Operasi Apple (iOS)
Pengertian sistem operasi iOS sendiri adalah sebuah sistem operasi yang ditanamkan pada produk-produk yang dicipta syarikat terkenal, Apple. Jika mendengar kata Apple yang ada di benak anda mungkin sebuah nama orang yang berpengaruh dalam syarikat Apple iaitu Steve Jobs. Awalnya iOS hanya dibangunkan untuk iPphone. Namun seiring dengan perkembangan teknologi maka iOS sendiri sekarang sudah diperluas untuk boleh diperguakan pada pelbagai jenis peranti lain seperti iPod Touch, iPad dan Apple TV.
Versi terbaru dari sistem operasi iOS adalah iOS versi 6. Menurut beberapa sumber Apple akan meninggalkan Google Maps dan menggantikannya dengan perisian lain di sistem operasi mobile iOS 6 miliknya. Kelebihan dari sistem operasi iOS sendiri menurut pereka antara muka iOS, Danilo Campos dari syarikat Hipmunk adalah kerana reka bentuk di mana paparan iOS lebih bergaya, dan mudah untuk digunakan berbanding dengan sistem operasi pada smartphones lain.
"Dalam ciri-ciri reka bentuk, para pemaju * (developer) mengakui lebih mudah untuk dapat mengimplementasikannya di iOS kerana ketersediaan Application Programming Interface (API)", * kata Steven Yarger Mobile Product Manager di Trulia. Anda boleh memuat turun pelbagai aplikasi dan game untuk peranti Apple anda di sini.

Sistem Operasi Windows Phone


Windows Phone (sebelumnya dikenali sebagai Windows Phone 7) merupakan sebuah sistem operasi mudah alih berasaskan sistem operasi Windows yang dibangunkan oleh Microsoft, dan merupakan pengganti dari Windows Mobile. Microsoft sendiri memperkenalkan Windows Phone pada tarikh 15 februari 2010 di pameran MWC, Barcelona.

Sistem operasi ini dilancarkan di Amerika Syarikat pada tarikh 8 November 2010. Windows Phone sampai saat ini telah menyokong 25 bahasa. Dan marketplace yang merupakan tempat untuk membeli aplikasi telah dapat dicapai oleh 35 Negara di dunia termasuk indonesia. Versi keluaran terbaru dari sistem operasi Windows Phone sendiri adalah Windows Phone 7.5 Mango.

Berikut ini adalah beberapa kelebihan yang ada pada Windows Phone 7.5 Mango:

Unified Messaging
Inilah ciri-ciri yang paling menarik pada peranti Mango. Ciri-ciri ini akan membawa semua perbualan anda di bawah satu rangkaian. Semuanya yang berkaitan dengan ragam komunikasi termasuk SMS.

- Multitasking
Pelbagai jenis smartphone mempunyai keupayaan multitasking, namun yang kelihatan di skrin hanyalah aplikasi yang sedang dijalankan. Dengan Windows Phone 7 Mango, fungsi multitasking dapat dijalankan dengan menekan butang kembali untuk beberapa saat maka semua aplikasi yang sedang berjalan tadi akan dipaparkan sebagai flash card.

Peningkatan Integrasi Jejaring Sosial (Social Network)

Pada versi 7.0 memang sudah terintegrasi dengan berbagai macam jenis jejaring sosial popular.

Microsoft Office dan Skydrive
Ciri-ciri yang dipercayai Mango adalah Microsoft Office. Dengan Mango, MS Office dan SkyDrive (online storage) akan lebih mudah digunakan, dan ciri-ciri OneNote merupakan ciri-ciri utama yang perlu dilihat. Selain itu, juga terdapat integrasi SkyDrive yang membolehkan anda untuk menyimpan file via cloud dan boleh mengaksesnya dari mana saja. MS. Word dan PowerPoint juga telah ditambah beberapa ciri baru termasuk template. Sedangkan pada MS. Excel sekarang ditambah beberapa cell persis seperti yang terlihat ketika kita menjalankan Microsoft Office pada komputer atau Laptop.

Bing Search
Bing Search yang ada pada Mango lebih baik berbanding sebelumnya. Sekarang ciri-ciri ini boleh diperintahkan via suara dan juga boleh mencari produk dan tempat dari menu carian. Cukup menekan logo Windows Start pada smartphone anda, maka anda boleh bercakap dengan perisian untuk membuat panggilan, memulakan message teks atau membuka sebuah aplikasi. Anda juga boleh menggunakan suara anda untuk melakukan carian web.

Threaded Email
Pada Mango, semua e-mel dan perbualan saat ini berada di bawah satu bumbung. Email client telah ditambah dengan kedua-dua ciri-ciri perniagaan utama iaitu untuk keselamatan dokumen dan paparan threaded email yang rapi mengandungi semua perbualan sehingga tidak mengelirukan pengguna. Paparan perbualan juga merangkumi email balasan, bahkan jika anda menyimpan beberapa e-mel di folder lain. Saat ini Windows Market sudah boleh diakses di Indonesia, jika tertarik dan ingin melihat aplikasi apa saja yang tersedia di sana, anda boleh melawat laman web rasminya yang beralamatkan di sini.

Related Articles

0 comments:

Post a Comment

Silahkan dicomment ya, dan kalo ada yang mau ditanya silahkan tulis di bawah ini ^_^v

Visitor